Blogissani on herännyt raivokas keskustelu
eilisen aloitukseni tiimoilta. Jatkan nyt itse vähän lisää
Kommenteissa näkyvät asenteet ovat puolin ja toisin paikoitellen jokseenkin surullista luettavaa. Itse puutuin alkuperäisessä kirjoituksessani vain yhteen palaan sivustosta, kokonaisuuteen jossa esitettiin. lahnana makaavan naisen ja kahden miehen välistä puuhastelua. Rikoslain mukainen tekijänimike sammuneen makaamiselle on tosiaan seksuaalinen hyväksikäyttö eikä raiskaus, ja myönnän että käyttämäni puhekielinen "raiskaus"- termi saattoi ehkä olla jostakusta liioittelua koska tajuttoman makaaminen hakkaamatta ehkä joistakuista on eri asia kuin väkivaltaa tekemällä tehty väkisinmakaaminen.
Jälkikäteen sivuston tuottajien kertoma tarina siitä, että kyseessä oli "känniseksiä" ei videossa tule selväksi nimenomaan kuvissa näkyvän naisen passiivisuuden ja häntä riisuvien kahden miehen aktiivisuuden kautta.
Keskustelun käyminen siitä mitä video kuvaa on kuitenkin toissijaista. Edelleenkin loppukommentti muutettunakin sivusto osoittaa, että nainen on ääliö jos tulee hyväksikäytetyksi tai jos hänen pissaamisestaan lähetetään YouTubeen yksityisyydensuojan vastaisesti video. Nainen on ääliö jos jää auton alle tai jos nainen on mustasukkainen ystävänsä ja miehensä (mahdollisesta) suhteesta.
Vastaavasti sivuston sukupuolistereotypiat miehiä kohtaan ovat mielestäni myöskin vastenmielisiä ja tyrmistyttäviä: liikaa juoneen miehen känniääliöinti on jokaisessa esimerkissä syyllistyä rikoksiin. Mies mm. syyllistyy esimerkeissä rattijuopumukseen, kuolemantuottamukseen, pahoinpitelyyn, varkauteen, ilkivaltaan ja kotirauhan häiritsemiseen. Käsittämätöntä.
Minä en ole lainkaan eri mieltä siitä, etteikö omalla käytöksellä voisi vaikuttaa riskeihin mihin joutuu tai typeryyksiin mitä tulee tehneeksi. Tottakai voi, tottakai itsestä pitää huolehtia! Sensijaan keinot millä asiaa tuodaan keskusteluunvoivat olla joka asiallisia tai asiattomia. Tässä tapauksessa keinoina on käytetty sukupuolistereotypioita, syyllistämistä, shokkivaikutusta ja yleistä sissimarkkinointia. En pidä näitä hyvinä tai edes tehokkaina keinoina, semminkään kun shokkiterapiaa tarjoaa sama taho joka pyrkii aktiivisesti myös lisäämään tuotteidensa myyntiä. Panimoteollisuuden imagokampanjan shokkikohun varjolla unohtuu helposti kysymys siitä, miksi panimoteollisuus haluaa luoda mielikuvan siitä, että alkoholin ongelmakäyttöä on vasta se, jossa ihminen tekee rikoksia tai joutuu niiden uhriksi.
Itse ongelma on sivustolla myös etäännytetty tuotteesta mahdollisimman tarkkaan, ongelma on "känni" ja "ääliöt", kännin yhteyttä panimoteollisuuden tuotteisiin tai viinaan itseasiassa käsitellään varsin häivyttävästi. Yhteys juotavaan aineeseen kuvataan vain retoorisesti eikä nautitun tuotteen määristä puhuta yhtään mitään. Ehkä pitäisi myös miettiä miksi mikään taho maksaa näin paljon rahaa ellei tavoitteena ole taloudellinen hyöty. Tässä kohtaa taloudellisia tarkoitusperiä voidaan hakea aika helposti käynnissä olevasta viinaveron nostamiskeskustelusta.
No, jokatapauksessa. Koska kampanjan mainosmateriaali ei ole vain yksityinen mielipidekysymys olen tänään
jättänyt asiasta lausuntopyynnön mainonnan eettiselle neuvostolle. Lausuntopyynnön teksti lukuunottamatta joitain yhteystietojani sekä sen tueksi nettisivuilta otettuja kuvaruutukaappauksia on luettavissa myös blogissani. Toimittajille lähetän alkuperäisen pdf-tiedoston pyynnöstä.
#1 - En jaksa 2007-08-29 16:45 - (Reply)
Ok, en ole ihan kaikesta samaa mieltä, mutta fiksu kirjoitus. Varsin hyvä tuoda esiin tuo huomio aineen ja ongelman etäännyttämisestä. Toisaalta, ei kohtuudella juominen kait kenenkään mielestä ole ongelma, joten on siinä etäännyttämisessä vähän pohjaakin. Vähän.
Syyllistämisestä... Etenkin tuo youtube-pätkä on tosiaan selvästi uhrin syyllistämistä. Ehkä jopa tuo seksivideokin - nainen on tosiaan känniseksiksi hämmentävän passiivinen (vaikka onkin kännissä), ja asian olisi voinut esittää toisin vähän liiankin helposti.
Toisaalta, ei pissaava nainen ihan pelkkä uhri kuitenkaan ole. Minusta ei ainakaan ole ok pissailla kadunvasriin. Jos olisi mennyt puskaan niin tapaus olisi vähän selvempi.
Sen sijaan auton alle joutumisessa ei kyllä mitenkään voi olla kyse naisen uhriuden syyllistämisestä. Tai, siis, eikö se tosiaan ole ihan oma moka jos hoipparoi autotielle - ei se autoa ajava halua törmätä uhriinsa. Minusta autotielle käveleminen tulee siis laskea nimenomaan aktiiviseksi, kävelijän itsensä virheteoksi.
Yhtä lailla kyse ei minusta ole naisen mustasukkaisuuden syyllistämisestä, vaan siitä että alkaa riitelemään kännissä ja pilaa ihmissuhteensa. (Miehille on esitetty hyvin samanlainen esimerkki.) Se myös on aktiivista. Epäilys suhteesta on otettu vain, minusta aika neutraaliksi, kontekstiksi. Se voisi yhtä hyvin olla vaikka avautuminen bisnesratkaisusta työtoverille.
Voi kyllä olla että tuossa mustasukkaisuusjutussa on jotain sellaisia konnotaatioita ja piilomerkitysten välittämisiä jotka eivät minulle aukene, mielelläni lukisin tarkennuksen sille mitä siinä on pielessä.
#2 - kati 2007-08-29 19:10 - (Reply)
täytyy nyt vain tuohon auto juttuun mainita, että onhan se ääliömäistä hoipperoida kadulle.. kyllä sen hölmökin ymmärtää että siinä käy kehnosti, mutta myös autoilijalla on vastuu.. auton eteen voi rynnistää vaikka lapsi joiden käytös on usein ihan yhtä ennalta-arvattavaa kuin "känniääliöiden".
#2.1 - JOhannes 2007-08-30 16:02 - (Reply)
Itse asiassa lasten käytös on huomattavasti helpompaa aavistaa kuin känniääliöiden. Lapset eivät sentään ryntää auton eteen tarkoituksenaan pysäyttää auto omilla mahtavilla voimillaan.
Miksi muuten autoilijalla olisi vastuu mikäli jalankulkija tai pyöräilijä (Joille ei ilmeisesti ole opetettu että se seisova punainen jalankulkija koskee pyöräilijääkin) sääntöjä rikkoen hyppää auton allle?
Onko jossain noita videoita nähtävillä ihan järkevässä formaatissa? Minä kun en viitsi asennella turhia härpäkkeitä (flash) koneelleni.
#2.1.1 - En jaksa 2007-08-30 16:44 - (Reply)
Eipä ole muussa formaatissa. Käy vaikka kirjastossa katsomassa. Eikö tuo flashin vastustus sitäpaitsi ole vähän vanhentunut juttu?
Ymmärrän pointin jostain leffatrailereista tai muusta, mutta tuommoisen elämyksellisen kampanjan toteuttamiseen flash on kuitenkin aika hyvä ratkaisu.
#2.1.1.1 - Johannes 2007-08-30 22:42 - (Reply)
Yleisesti ottaen surffaan tekstiselaimella ja vaikka asensinkin tuon flashin koneelleni vilkaistakseni videot en siltikään ymmärrä miksi sivustot täytyy tehdä mahdollisimman hankalasti selattavaksi. Ja yleensä mitä hankalampi käyttöliittymä sitä todennäköisempää että se on tehty flashillä. ( Tuon sivuston käyttöliittymä tosin oli siedettävä)
Eli vastustin flashia vain koska se antaa mahdollisuuden tehdä sivustoja jotka muistuttavat seiskapäivää lehden taittoa, mikä tekee siitä luku- ja selailukelvotonta.
Täytyykin nyt tsekata josko vimie vuosina käyttöliittymäsuunnittelijat ovat osanneet tehdä käytettäviä sivustoja.
Minä olen keski-äkäinen vanhanaikainen jäärä (Kun mä olin nuori ni kaikki oli paremmin, nettiki oli parempi eikä ikuinen syyskuu vielä ollu alkanu ja...:), mutta tosiasia nyt vain on että pääosin ilman graafisia härpäkkeitä saa paremmin töitä tehdyksi.
(Tämä uuden läppärini vista lähtee hittoon heti kun jaksan paneutua asiaan)
#3 - turisti 2007-08-30 19:35 - (Reply)
"Miksi muuten autoilijalla olisi vastuu mikäli jalankulkija tai pyöräilijä (Joille ei ilmeisesti ole opetettu että se seisova punainen jalankulkija koskee pyöräilijääkin) sääntöjä rikkoen hyppää auton allle?"
Autoilijalla on vastuu siksi, että auto voittaa jalankulkijan aina ja poikkeuksetta 6-0.
#3.1 - Johannes 2007-08-30 22:55 - (Reply)
"Autoilijalla on vastuu siksi, että auto voittaa jalankulkijan aina ja poikkeuksetta 6-0."
Totta, mutta autoilija ei millään kykene huomioimaan kaikkea vaikka kuinka yrittäisi.
Totta kai yritän ajaessani olla varuillani, mutta mikäli joku känniääliö heittäytyy äkkiarvaamatta alleni (Tuollaista on tapahtunut ja onneksi ainakin vielä refleksini ovat olleet tarpeeksi nopeat välttääkseni päälleajon) ja minä ajan hänen päälleen autolla niin tuskin vastuuta asiasta voi heittää ainakaan täysin minun harteilleni.
Ilmeisesti asenteeni jossa pidän kaikkia jalankulkijoita hulluina itsemurhakandidaatteina on aivan järkevä.
#4 - turisti 2007-08-31 14:55 - (Reply)
Suomen oikeuslaitos on siinä mielessä kurja, että autoilija on se, jota aina rangaistaan tuollaisissa tilanteissa, riippumatta siitä, kuka ja miksi auton alle hyppäsi.
En väitä, että se olisi meille autoilijoille oikein, mutta sitä faktaa ei vain pääse tässä maassa pakoon. Siksi on syytäkin pitää kaikkia jalankulkijoita itsemurhakandidaatteina.