Ostin uusimman Suuren Käsityölehden ( 3/ Maaliskuu 2006) koska oletin päätoimittajan kommentoivan jotenkin
edellisestä pääkirjoituksestaan syntynyttä keskustelua. Asiasta ei kuitenkaan ollut mitään lehdessä. Virhe, jos minulta kysytään.
Osuipa sitten lehdestä silmään Teija Kolehmaisen suunnittelema "Kätevä tuttipussi" sivulla 56. Järkyttävää!
Koska malli on niin huolestuttava, joudun nyt siteeraamaan palan kuvaa selventääkseni tämän ohjeen vaarallisuutta:
Ohjeessa neuvotaan ompelemaan pieni kangaskukka ja sen keskelle taakse pieni lankasilmu ja eteen päällystetty nappi. Koristeen takalankalenkkiin pujotetaan noin kahdenkymmenen sentin pätkät nyöriä taskun reunasta napinläpiaukosta.Itse koriste ei siis ole millään tavoin kiinnitetty pussiin. Sekä pitkät nyörit että nappikukkanen ovat tutti-ikäiselle vauvalle vaarallisia. Kumpikin voivat aiheuttaa imeskeltäessä tukehtumisvaaran.Kun malli vielä on tehty vauvan sängyssä säilytettäväksi sen pitäisi olla kaikintavoin vauvalle turvallinen. Sitä tämä tuttipussi ei mielestäni todellakaan ole.
Lisäys:
Keskustelin Kuluttajaviraston kanssa joka totesi, että sananvapauden takia lehdissä saa todeta mitä tahansa kunhan ei kehota ihmisiä rikokseen. Viranomaisilla ei siis ole mitään keinoja poistaa lehteä myynnistä huolimatta siitä, että ohjeet olisivat vaarallisia. Ainoa joka asialle jotain voi on Suuren Käsityölehden päätoimittaja joka sanoi minulle aikaisemmin puhelimessa, että asialle ei "pysty" tekemään mitään. Lehti on myynnissä kuukauden ja vasta seuraavassa numerossa asia voidaan oikaista. Olen jyrkästi eri mieltä.
Suuri Käsityölehti kuuluu maan suurimpaan mediakonserniin jolla on tiedotusvälineitä hyödynnettävänään vaikka maailman tappiin. Jos asia halutaan saattaa kuluttajien tietoon se saadaan sinne PALJON helpommalla vaivalla kuin tämä blogaus on syntynyt.
#1 - koipallo 2006-03-08 11:33 - (Reply)
Juupa juu, kuukauden aikana ehtii varmaan monikin vauva tukehtua, ehkäpä sitten asialle tehdään jotakin.. Vaarallinenhan tuo on!
#2 - MariV 2006-03-08 11:44 - (Reply)
Kun avasin lehteni, luin ensimmäisenä pääkirjoituksen - ja olen sen sisällöstä tasan samaa mieltä. Ja tuttipussin narut kiinnittivät minunkin huomioni, kun noista naruista ja nauhoista ja lasten vaatteiden turvallisesta suunnittelusta on viime vuosina ollut paljon puhetta.
Eihän lehti "voi" asialle mitään, kun se ei ole vielä saanut aikaiseksi järkeviä kotisivujakaan, jonne esimerkiksi voisi panna noita korjauksia (ja vuosittain julkaistavat vuosikertasisällysluettelot pdf:nä ja....). Niin ja kun lehti nyt kuitenkin kuuluu samaan konserniin mm. suuren päivälehden ja suuren iltapäivälehden kanssa, niin ei kai nyt olisi niin hirveä homma ujuttaa sinne juttu aiheesta - saisi suunnittelija samalla tilaisuuden puolustella disainiaan. Mutta ei niin ei.
Anekdootti samaisen lehden tiimoilta (en tiedä, kävikö jollekulle muullekin näin): Kun näin vuoden ensimmäisen numeron sisällysluettelossa kohdan "kotisivut" ajattelin, että "vihdoinkin ovat tulleet järkiinsä ja panostaneet nettisivuihinsa konsernin suuren sarjakuvalehden malliin". Ja kissan viikset, "kotisivut" ovat lehden keskiosassa oleva liite, jossa annetaan ohjeita kodin sisustamiseen. Ihan kiva, somaa. Taidan vain olla kotoisin eri planeetalta kuin ko. lehden toimituskunta, sillä minulle kotisivut ovat netissä ja lehdessä on sisustussivut...
#2.1 - MariV 2006-03-08 21:19 - (Reply)
Kehut unohtu: kun toiset meistä vasta miettivät, että "olisikohan tämä ongelma" ja "pitäisiköhän tehdä jotain", niin Pörrö on pannut jo tuulemaan - onneksi tässä maailmassa on tällaisia pörröjä, jotka jaksavat välittää!
(Me muut voimmekin mennä nurkkaan häpeämään ja kirjoittamaan lehdelle palautetta....)
#3 - Sanna 2006-03-08 11:49 - (Reply)
Hei, mitä siinä pääkirjoituksessa oli?
Kumma tuo tuttipussin ohje - muistelen kuitenkin, että joskus aiemmin kun ovat neuvoneet miten tehdään äitiyspakkauslaatikkoon reunakangas laittoivat kuvaan yynyn, mutta tajusivat sentään sanoa, että oikeaan vauvansänkyyn sellaista ei saa laittaa. Vai olikohan se joku muu lehti...
#4 - Kaisa 2006-03-08 12:44 - (Reply)
Mitä siellä pääkirjoituksessa tosiaan oli? Minä muistan kun SK:ssa oli pari vuotta sitten rengasliinan ohje, ja kuvassa vauva roikkui aika vaarallisen näköisesti. Laitoin palautetta samoin kuten moni ystävänikin, mutta mitään kommenttia ei koskaan tullut takaisin päin.
#5 - Pörrö 2006-03-08 13:02 - (Reply)
Tässä linkki siihen edellisestä pk:sta heränneeseen keskusteluun
http://blogit.claymountain.com/ii/index.php?/archives/9-Nettiyhteisoet-ja-ompeluseurat.html
#5.1 - maara 2008-10-27 11:58 - (Reply)
Vahinkoja sattuu, mutta ei kai tarvitsee syyllistää ketään, KOSKA MINUNKIN MIELESTÄ TUTTIPUSSI EI OLE LELU. Siinä mielessä plussaa, että otetaan kantaa ja ollaan huolissaan, mutta pikkuisen olisko tullut yli tää juttu, no tämä on vain mummon mielipide.
#6 - jenny 2006-03-08 22:14 - (Reply)
SK kyllä muuten aikanaan oikaisi sen rengasliinassa roikottamisjutun. Seuraavassa numerossa oli kirjoitus siitä, että palautetta oli tullut ja oikeat ohjeet lapsen pitämiseen liinassa.
Ihan näin vaan ohimennen kommentoin... : )
#7 - Ihmemaassa 2006-03-10 18:21 - (Reply)
Eikö sulla ole muuta tekemistä kuin nipottaa ?
Mun mielestä vauvan sängyssä ei tarvitse säilyttää yhtään mitään. Tuttipussi on ihan yhtä helposti saatavilla sängyn ulkopuolellakin.
#7.1 - Pörrö 2006-03-12 17:09 - (Reply)
Hei "Ihmemaassa" (80.186.16.135), "teemu" (62.183.224.62) sekä "joopajoo (81.17.207.63).
Vaikka teille on itsestäänselvää ettei lapsen sänkyyn laiteta tukehduttavia esineitä se ei kuitenkaan ollut Suurelle Käsityölehdellekään itsestäänselvää. Eikä se välttämättä ole kaikille vanhemmillekaan niin selkeää. Jatkuvasti lööpeissä kerrotaan onnettomuuksista joista suuri osa olisi voitu välttää vanhempien huolellisuudella.
Koska Suuren Käsityölehden päätoimittajan Paula Hietarannan asenne ohjeen korjaamiseen oli senkin jälkeen kun hän itse myönsi että ohje on vaarallinen oli niinkin vähättelevä katsoin, että edes jotain on pyrittävä tekemään koska riski oikeasti on niin suuri. Mikäli kyseessä olisi myytävä tuote se olisi välittömästi asetettu myyntikieltoon.
Perjantaina keskustelin Sanoma Magazinesta Eve Vaasmaan kanssa joka ilmeisesti vastaa kyseisestä lehtiryhmästä ja lupaili jotain tiedotetta nettisivuille, mutta eipä tässäkään ole toimeen ryhdytty.
#8 - teemu 2006-03-11 20:12 - (Reply)
kyllähän järkevien vanhempien sen pitäisi huomata ja ei asialle oikeastikaan oltaisi voitu tehtyä mitään eikä se kukka niin vaarallinen ole jos se on kiinnitetty kunnolla, et en olis tän takia ruvennu sivua väsäämää, mutta oothan sä pikku(tai miten sen ottaa) asian takia aika paljon vaivaa nähnyt meinaa en olis ees ruvennu sotteelee saati sit väsäämää kotisivuu
#9 - Joopa joo 2006-03-11 20:37 - (Reply)
Kyllä on vaikeeta teidän elämä, kun pitää oikein vaatia kokonaisen lehden numeroa pois kaikista kaupoista. Realiteetit peliin nyt ämmät! Jokainen äiti varmasti ymmärtää, että remmit kuuluu pinniksen ulkopuolelle ja muutenkin se lapsi löytää sen tutin yöllä paremmin sieltä sängystä kuin jostain ihme pussista. Onko se vauveli yöllä käynyt laittamassa sen tutin sinne pussiin ja kun tarvitsee sitä, niin sieltä käy sitten hakemassa. Ihan turha koko pussi eli turha sitä on HYSTEERISESTI käyttää tunteja aikaa siihen, että koko lehti kiellettäisiin. Ootte kyllä uskomattomia.
#10 - Ihmemaassa 2006-03-14 01:47 - (Reply)
Ompa kerrassaan tosi reilua julkaista ihmisten ip-osoitteita täällä.
#11 - maija 2008-10-06 14:00 - (Reply)
niin, tuttipussihan on annettava vauvalle itselleen, että saa sillä leikkiä?
#12 - siitäpähän tiedätte! :'D 2008-11-09 18:34 - (Reply)
Voi herran jumala kuinka lapsellisia ihmisiä suomessa on!! kysympä vaan... kuka jaksaa vauhkota tuollaisesta asiasta noin pitkälle että yrittää kieltää kokonaan... säälittävää :'DD ja jos suomalaisten nahka on niin herkkä että loukkaantuu jonkun ihmisen kolumnista, niin teille sanon: menkääpä asumaan muutamaksi vuodeksi jenkkeihin, niin kyllä se nahka siellä kovettuu, eikä ruveta angstaamaan pienistä asioista...
---siitäpähän tiedätte!---
#13 - Miä vaan 2011-04-12 21:22 - (Reply)
Joooooo, eiköhän jokainen aikuinen ihminen osaa käyttää ihan tervettä harkintaa siinä, että onko joku ohjeen aikaansaama tuotos lapselle vaarallinen vai ei. Ja toisekseen näppärä osaa tuunata noita ohjeita. Paljon melua tyhjästä sanon minä!